Brochure voor mensen met een mobiliteitsbeperking
Buitengewoon Reizen | Op vakantie met een mobiliteitsbeperking
Deze pagina geeft inzicht in de vele vragen die reizigers met een mobiliteitsbeperking kunnen hebben over alles wat met vliegen te maken heeft. Wil je snel naar je antwoord op je vraag, bekijk dan het snel klik menu aan de rechterkant.

Vragen en antwoorden over reizen met een mobiliteitsbeperking

Wat doe Buitengewoon Reizen voor je?



Sinds eind 2004 zijn wij bezig om reizen voor iedereen gemakkelijker te maken.

Wij assisteren je bij het plannen en het boeken van je vakantie zodat je optimaal gebruik kunt maken van de voorzieningen die wij als gespecialiseerd reisbedrijf bieden aan onze klanten. Op deze manier kan je zeker zijn van een comfortabele gang van zaken!

Als reisbedrijf voor mensen met mobiliteitsbeperkingen bieden wij een unieke service:
✅ Binnen ons aanbod vind je allerlei rolstoelaangepaste accommodaties over de hele wereld
✅ We boeken het vervoer: trein, vlucht, (rolstoelaangepaste) auto en/of (rolstoelaangepaste) taxi
✅ Ook kun je bij ons op een groot aantal bestemmingen terecht voor hulpmiddelen zoals een hoog-laagbed, tillift of een douchestoel
✅ Zelfs persoonlijke verzorging of verpleging is mogelijk op een aantal bestemmingen
✅ En natuurlijk zorgen wij voor passende verzekeringen zodat je zonder zorgen op reis kan.
✅ Zelfs een unieke uitbreiding op de reisverzekering: de rolstoelverzekering. Je kan je (elektrische of handbewogen) rolstoel tijdens je vakantie van begin tot eind verzekeren tegen schade tot een maximum van € 5000,00 (vraag naar de voorwaarden).

Natuurlijk adviseren wij je ook over vliegen met een rolstoel, de manier van werken op luchthavens en geven we antwoord op alle vragen die je kan hebben over vakanties.

Samen met Schiphol en Transavia hebben we een video opgenomen waarin het proces op een luchthaven vanaf de parkeerplaats tot in het vliegtuig wordt doorlopen. Gerda, onze directeur en het boegbeeld van Buitengewoon Reizen speelt hierin de hoofdrol. Deze kan je ook vinden op ons Youtube kanaal.

We staan voor je klaar van begin tot eind! Bekijk hier de brochure.
Team Buitengewoon Reizen



Op de luchthaven

Samen met Schiphol en Transavia hebben we een video opgenomen waarin het proces op een luchthaven vanaf de parkeerplaats tot in het vliegtuig wordt doorlopen. Gerda, onze directeur en het boegbeeld van Buitengewoon Reizen speelt hierin de hoofdrol. Deze kan je ook vinden op ons YouTube kanaal.

Inchecken

Voor de luchtvaartmaatschappij is het van belang om te weten of je zelfstandig kunt lopen, trap kunt lopen of helemaal niet kunt lopen. Meld dit duidelijk bij je boeking. Op basis van deze informatie wordt voor de juiste begeleiding op de luchthaven gezorgd. Ook adviseren wij je om 2,5 uur voor vertrek in te checken zodat je voldoende tijd hebt om je rolstoel “reisklaar” te maken. Wanneer je ervoor kiest zelf naar de gate te rijden, dan dien je dat van te voren bij je reservering aan te geven. Je rolstoel wordt in dat geval bij de incheckbalie als reisbagage geregistreerd en bij de gate in het laadruim van het vliegtuig gezet.

Uiteraard worden er allerlei voorzorgsmaatregelen genomen om te voorkomen dat je rolstoel voor, tijdens of na de vlucht beschadigd raakt. Wij verzoeken je daartoe alle losse onderdelen, zoals het zitkussen en de voetsteunen, mee te nemen in de handbagage (dit is extra toegestane handbagage!). Is dat niet mogelijk, dan kunnen losse onderdelen met tape vastgeplakt worden aan de rolstoel. De luchtvaartmaatschappijen vervoeren jouw rolstoel onverpakt of in de door jou aangeleverde verpakking.

Bij schade, vul ALTIJD een schadeformulier in op de luchthaven en claim deze schade altijd eerst bij de luchtvaartmaatschappij. Wanneer deze niet meewerkt dan kan dit in bepaalde gevallen bij je verzekeringsmaatschappij tot een bepaald bedrag geclaimd worden.

Luchtvaartmaatschappijen hebben op elke luchthaven rolstoelen beschikbaar staan. Omdat deze ongeschikt zijn om door jezelf met de hand te worden voortbewogen, dient iemand van het grondpersoneel (of, een van, je reisgeno(o)t(en)) de stoel voor je te duwen. Voor vervoer tussen de gate en je stoel in het vliegtuig wordt een kleiner type rolstoel gebruikt.

Ter verhoging van de veiligheid en om redenen van privacy mogen passagiers met mobiliteitsbeperkingen het eerst aan boord gaan. Om dezelfde redenen wordt passagiers met mobiliteitsbeperkingen na aankomst op de plaats van bestemming verzocht het vliegtuig als laatste te verlaten (uiteraard bestaat er de mogelijkheid om uitzonderingen te maken). Bij een tussenlanding kan je verzocht worden om uit te stappen.

Begeleiding op de luchthaven

De luchthaven is verantwoordelijk voor assistentie aan passagiers met een mobiliteitsbeperking. Dit geldt op Schiphol voor het afleggen van de afstand tussen het parkeerterrein en/of de NS aankomsthal en de Schiphol vertrek- of aankomsthal. Op negen verschillende locaties op de luchthaven, waaronder het perron op het NS station, de parkeerplaatsen P1, P2, P3 en P7 en op de voorrijweg, staan speciale pilaren die je kunt gebruiken om assistentie aan te vragen. Indien je bij het parkeerterrein voor lang parkeren (P3) opgehaald wil worden met een rolstoelbusje, moet deze aanvraag minimaal 24 uur van tevoren bij Axxicom Airport Caddy gedaan worden. Zij verzorgen ook begeleiding tot aan de gate en schaarwagens. Deze assistentie kun je via ons aanvragen.

Aan boord

Om de passagiers een zo veilig en comfortabel mogelijke vlucht te kunnen garanderen, beschikken de luchtvaartmaatschappijen over hooggekwalificeerd cabinepersoneel. Je kunt met hen al jouw wensen en behoeften tijdens de vlucht bespreken.

Zij zijn echter NIET bevoegd je te assisteren bij het eten of bij je persoonlijke hygiëne. Datzelfde geldt voor het optillen of dragen van passagiers en het toedienen van medicijnen of injecties.
Indien je dergelijke verzorging nodig hebt, dien je te reizen met een persoonlijk begeleider die je tijdens de vlucht kan assisteren. Voor een begeleider geldt het normale vliegtarief. Een toilet is niet rolstoelaangepast aan boord!

Indien een passagier reist onder de volgende omstandigheden, dan moet de passagier een persoonlijk begeleider meenemen:
• Een persoon met een verstandelijke handicap die niet in staat is om de veiligheidsinstructies van het personeel te begrijpen of op te volgen.
• Een persoon met zowel een ernstige visuele als een auditieve handicap die niet met het personeel kan communiceren waardoor hij/zij niet in staat is om de veiligheidsinstructies te ontvangen of op te volgen.
• Een persoon die niet zelfstandig de normale dagelijkse bezigheden zoals eten, drinken en een toiletbezoek kan uitvoeren.
• Een persoon die aan boord medische zuurstof moet gebruiken.

Er is een maximum aan alleen-reizende rolstoelers op een vlucht. Dit is volgens de EU een maximum van 4 personen. Dat kan dus betekenen dat je, wanneer je alleen reist als rolstoeler, je gebonden bent aan dit maximum. Vanuit veiligheidsvoorschriften is het voor passagiers met een mobiliteitsbeperking niet mogelijk bij de nooduitgangen plaats te nemen. Sommige maatschappijen staan het toe dat reizigers een stoel van te voren reserveren. Dit kan vaak kort voor vertrek (vanaf 3 weken voor vertrek).

Voor luchtvaartmaatschappijen waarvoor dit niet geldt:
De indeling van de stoelen wordt gedaan bij inchecken. Let op: Het indelen (van te voren of ter plaatse) van de eerste rij kan NOOIT gegarandeerd worden.

Indien er geen loopbrug aanwezig is

Op een aantal luchthavens waarop gevlog en wordt, kan het voorkomen dat er geen loopbrug aanwezig is. In dat geval wordt er gebruik gemaakt van een vliegtuigtrap. Als het op- en aflopen van een trap niet mogelijk is en je hebt de luchtvaartmaatschappij daarvan op de hoogte gesteld, dan zorgen zij ervoor dat je aan boord komt. Dit gaat middels een speciale lift of via een andere oplossing.


Vervoer van je rolstoel en bagage

(Elektrische) rolstoel

Wanneer je je op de luchthaven meldt bij de assistentiebalie van de luchtvaartmaatschappij, wordt je in een leenrolstoel (van een afhandelaar op de luchthaven) naar het vliegtuig begeleid. Je eigen rolstoel (die je gratis mag meenemen) wordt in het bagageruim vervoerd.
Je wordt in een leenrolstoel begeleid van het vliegtuig tot aan de bagageband in de aankomsthal.
Bij terugkomst op de luchthaven ontvang je de rolstoel via de bagageband OF via “speciale bagage”.

Je mag ook met je eigen rolstoel tot aan de gate komen.
Dit moet echter wel ALTIJD worden aangegeven vooraf.

Er zijn uitzonderingen: In enkele gevallen mag je niet met je rolstoel tot aan de gate komen. Dit vanwege Arbo-regels. Elektrische rolstoelen worden in de meeste gevallen bij de incheckbalie ingenomen. Dit heeft bij elke luchtvaartmaatschappij de voorkeur. Je kan echter altijd aangeven dat je in je eigen elektrische rolstoel moet blijven zitten tot aan de gate vanwege je gezondheid. Er is per maatschappij een maximum aan elektrische rolstoelen die mee kunnen/mogen op een vlucht i.v.m. de ruimte.

De maximale hoogte van het vervoeren van mobiliteitsmiddelen is 80 cm of 86 cm (afhankelijk van de maatschappij en het toestel) op Europese vluchten. Op intercontinentale vluchten is dit 119 cm. Dit heeft te maken met de ruimte waarin de rolstoel in het ruim geladen wordt.
Rolstoelen en scootmobielen dienen het liefst rechtop geladen te worden in het vliegtuig en zouden dus ook rechtop vervoerd moeten worden. Dit is simpelweg het gezondst voor je rolstoel.
Het is, op aanvraag, mogelijk om een rolstoel te vervoeren die buiten deze maten vallen. Dit is niet perse het beste voor je rolstoel omdat deze dan op de kant geladen wordt. Dit kan, vooral bij een zware rolstoel, schade aan de rolstoel opleveren. Let hier dus goed op!

Scootmobiel

Je (inklapbare) scootmobiel kan vervoerd worden, het vervoer hiervan is gratis. Aangezien het vervoer van een scootmobiel gelimiteerd is, dient deze direct bij boeking aangemeld te worden. Transavia heeft bijvoorbeeld per vlucht maar plaats voor 1 scootmobiel. Een scootmobiel kan niet mee tot aan het vliegtuig. je wordt van en naar het vliegtuig begeleid in een leenrolstoel. Rolstoelen en scootmobielen dienen het liefst rechtop geladen te worden in het vliegtuig en moeten dus ook rechtop vervoerd kunnen worden.

Vervoer van mobiliteitsmiddelen voorzien van een accu

Het vervoer van mobiliteitsmiddelen welke voorzien zijn van een accu, zoals een elektrische rolstoel, een mobiele tillift, een scootmobiel of een elektrische step, is aan voorwaarden gebonden. Je dient zelf zorg te dragen voor het reisklaar maken van het mobiliteitsmiddel zoals hieronder beschreven.

Let op!
De incheckbalie is niet voorzien van gereedschappen of andere middelen om aan onderstaande voorwaarden te voldoen. Alleen als aan de volgende voorwaarden is voldaan, kan het mobiliteitsmiddel (voorzien van een accu) vervoerd worden.

Voorwaarden voor vervoer van een droge (lekbestendige) accu

De accu moet ontkoppeld zijn en stevig aan de rolstoel/scootmobiel
worden bevestigd.
De polen met tape isoleren om kortsluiting te voorkomen.
De accu hoeft niet verpakt te worden.
Een gel accu hoeft niet ontkoppeld te worden mits de polen met tape
worden afgeplakt.
Droge accu’s die een vast onderdeel zijn van de rolstoel en die nodig zijn voor de werking van de rolstoel, moeten stevig worden bevestigd in de accuhouder en zodanig verpakt zijn dat kortsluiting wordt voorkomen. Indien er een main-switch/master-switch aanwezig is, moet deze in de out/off stand staan. Indien er een control-unit aanwezig is, dient deze losgekoppeld te worden.

Voorwaarden voor vervoer van lithium(ion) accu’s
Voor het meenemen hiervan heeft elke luchtvaartmaatschappij zijn eigen voorwaarden. Het gaat dan vooral om het maximum aan Wh. Transavia, Tui en KLM hanteren hier verschillende restricties voor.

Wil je hier meer over weten? Vraag het ons!

Voorwaarden voor vervoer van een natte (niet-lekbestendige) accu

Dit komt (bijna) niet meer voor. Wil je hier meer over weten? Vraag het ons!

Medische bagage

U kunt (bij bepaalde luchtvaartmaatschappijen) tot 15 kilo gratis aan extra bagage meenemen (medische noodzaak). Voorwaarde is wel dat je een door een (onafhankelijke) arts ondertekende medische verklaring kunt overleggen bij de incheckbalie. Medische apparatuur die je tijdens de vlucht niet nodig hebt, kunt je eventueel als handbagage meenemen, mits de afmetingen en het gewicht binnen de geldende handbagagevoorschriften vallen. Voldoet de bagage niet aan de handbagagevoorschriften, dan wordt vooraf bepaald of de bagage mee aan boord kan of dat deze bagage vervoerd wordt in het ruim van het vliegtuig.

Je dient een luchtvaartmaatschappij altijd vooraf te informeren over de extra medische bagage. Medische attributen zoals looprekken, krukken en rollators dienen ook vooraf aangemeld te worden. Ook voor deze attributen geldt, dat zij gratis vervoerd worden tot een maximum van 15 kg. Looprekken en rollators worden in het vrachtruim vervoerd. Krukken kun je mee aan boord nemen.

Medicijnen

Zorg er altijd voor dat je jouw medicijnen in de handbagage meeneemt, dus niet in de bagage die via de check-in balie naar het laadruim gaat. Verder raden wij je aan het recept van je medicijn(en) in het Engels mee te nemen, voor het geval douane- of veiligheidsbeambten vragen stellen over jouw medicijnen en/of injectienaalden. Injectienaalden dienen goed verpakt te worden. Medicijnen die koel moeten worden bewaard, kunt je het beste meenemen in koelzakken of vacuümflacons binnen de geldende handbagagevoorschriften. Er is geen koelmogelijkheid aan boord van de vliegtuigen. Vloeibare stoffen tot maximaal 150 ml per verpakking.

Extra service

Stretcherservice bij Transavia

Transavia biedt geen brancardvervoer.

Stretcherservice bij de KLM

Bent je om gezondheidsredenen gedwongen liggend te reizen, dan kunt je gebruikmaken van een stretcherservice. De reservering wordt meestal door een hulporganisatie verzorgd. Aan boord reserveert KLN een apart gedeelte van de passagierscabine voor je, zodat je comfortabel en in alle privacy reist. Wel is het noodzakelijk dat je wordt begeleid door iemand die je medische assistentie kan geven. Vliegt je met een van de luchtvaartpartners van KLM, dan dient je er rekening mee te houden dat die niet op elke vlucht de stretcherservice aanbieden.
Dit betekend dat het aparte gedeelte van de cabine geheel voor je gereserveerd wordt en dat je dus ook verantwoordelijk bent voor de betaling van de stoelen van dit gedeelte van de cabine.

(Blinden)geleidehonden / Servicehonden / Reddingshonden

Het vervoer van je hulphond is gratis. Wel dient de hond voorzien te zijn van de benodigde vaccinaties en in het bezit van een dierenpaspoort. Bovendien moet de hulphond een duidelijk leesbare tatoeage of een elektronisch identificatiesysteem dragen en een dierenpaspoort hebben. De hulphond kan tijdens de vlucht mee aan boord, maar dient altijd aangelijnd te blijven en mag niet op een stoel geplaatst worden. Je dient de hond aan te melden bij boeking.

Speciale maaltijden Transavia

Transavia biedt geen speciale maaltijden op haar reguliere vluchten. Aan boord kun je, tegen betaling, een keuze maken uit een assortiment producten waaronder koffie, thee, frisdranken, bier, wijn, broodjes en iets lekkers voor tussendoor.

Speciale maaltijden KLM

Op onze intercontinentale vluchten serveert KLM (zonder toeslag) maaltijden die gebaseerd zijn op bepaalde dieet-, religieuze of andere voorschriften, inclusief zoutarme, vetarme, suikervrije en glutenvrije maaltijden en maaltijden voor diabetici en (fruit)vegetariërs. Verzoeken voor speciale maaltijden kunnen tot 24 uur voor vertrek worden doorgegeven, met uitzondering van koosjere, glutenvrije en non-lactosemaaltijden, die tenminste 36 uur voor vertrek moeten worden aangevraagd. We maken je er graag op attent dat speciale maaltijden alleen kunnen worden aangevraagd op vluchten waarop maaltijden deel uitmaken van de reguliere vluchtservice.

  

Medische verklaring of medisch paspoort

Wanneer heb je een medische verklaring nodig?

In een Nederlands- en Engelstalige medische verklaring dient een (onafhankelijke) arts aan te geven dat je geen nadelige gevolgen kunt ondervinden van het reizen in een drukcabine. Ook wanneer je met medische bagage wilt reizen is deze verklaring nodig. De verklaring dient door de arts ondertekend te worden. Omdat reizen in een drukcabine sommige ziektebeelden kan verergeren, adviseren wij je in geval van een oorontsteking of koorts jouw arts te vragen om een medische verklaring. Raadpleeg in geval van twijfel altijd je arts.

Medische verklaring

Voor de volgende passagiers moet een medische verklaring worden ingevuld:
• wanneer je medische bagage mee neemt (maximaal 15 kg)
• wanneer je jouw rolstoel wegens gezondheidsredenen mee moet nemen tot aan de gate
• passagiers die aan een ziekte lijden waarvan kan worden aangenomen dat die besmettelijk of overdraagbaar is
• passagiers die door ziekte of hun lichamelijke gesteldheid gedrag vertonen dat van invloed kan zijn op het welzijn en comfort van de andere passagiers en/of de bemanning, of dat risico’s kan opleveren voor de veiligheid of punctualiteit van de vlucht
• passagiers die tijdens de vlucht medische verzorging nodig hebben of afhankelijk zijn van bepaalde medische apparatuur
• Je zuurstof nodig hebt tijdens de vlucht (hierbij moet in de medische verklaring ook het benodigd aantal liters zuurstof per minuut worden vermeld)
• passagiers waarvan verwacht kan worden dat tijdens (of door toedoen van) de vlucht hun medische toestand achteruit gaat, zodanig dat een levensbedreigende situatie kan ontstaan of dat de passagier de vlucht niet veilig kan vervolgen zonder buitengewone medische zorg
• passagiers die niet van een vliegtuigstoel met normale beenruimte en in normale zitstand gebruik kunnen maken
• zwangere passagiers (met uitzondering van zwangere passagiers met een ongecompliceerde zwangerschap tot 36 weken)
• je binnen acht dagen voor vertrek een medische ingreep hebt ondergaan. v • passagiers die een lichaamsdeel in het gips hebben (i.v.m. het mogelijk opzwellen van het gewonde lichaamsdeel)
• alleen reizende passagiers met een mentale stoornis die assistentie nodig hebben.


Europees Medisch Paspoort

Het kan erg handig zijn om een medisch paspoort bij je te hebben als je op reis gaat. In dit paspoort worden alle vroegere en/of huidige gezondheidsproblemen vermeld. Naast gegevens over medicijngebruik en over ziekten en aandoeningen, wordt er aangegeven wie er in dringende gevallen kan worden gewaarschuwd en wie de behandelend arts is. Het Europees Medisch Paspoort is opgesteld in elf Europese talen en is tegen een geringe vergoeding verkrijgbaar bij je huisarts of apotheek.

Zuurstof of beademing

Medische zuurstof

Voor passagiers die in het bezit zijn van een medische verklaring kan de luchtvaartmaatschappij zorgen voor extra zuurstof aan boord. Hier zijn beperkingen aan gebonden. Bij luchtvaartmaatschappijen kunnen discrepanties optreden aangaande de voorwaarden.

Voorwaarden voor gebruik van zuurstof aan boord

• Het gebruik van eigen flessen aan boord is niet toegestaan.
• Een verzoek tot gebruik van zuurstof dient uiterlijk 72 uur voor vertrek te worden aangemeld bij de luchtvaartmaatschappij en dus eerder bij Buitengewoon Reizen.
• Zonder begeleidende medische verklaring (door een (onafhankelijke) arts ondertekend) met daarin de benodigde liters zuurstof per minuut en de vermelding of de zuurstof stand-by is of continu, kan een verzoek voor zuurstof aan boord niet gehonoreerd worden.
• Het benodigde aantal liters mag niet meer dan 1500 liter per vlucht zijn.
• Is dit wel het geval dan kan de passagier wegens veiligheidsvoorschriften niet vervoerd worden.
• Passagiers moeten zelf met het apparaat kunnen omgaan.
• Zij dienen ook te allen tijde te reizen in gezelschap van een persoon die kan assisteren bij de procedures van zuurstofvoorziening aan boord. Indien de passagier – naar het redelijk oordeel van de luchtvaartmaatschappij niet aan het genoemde voldoet, wordt toegang aan boord ontzegd. Voor het gebruik van zuurstof aan boord wordt een standaard tarief per fles van circa 400 liter, per enkele reis berekend. De kosten worden ook berekend indien de zuurstof stand-by is.

Voorwaarden voor het reizen met een POC

U moet uiterlijk 48 uur voor vertrek de luchtvaartmaatschappij te informeren over het vervoer van de POC en het model. Dus Buitengewoon Reizen dien je eerder te informeren.
Alleen een POC met een droge accu wordt geaccepteerd.
Je zorgt zelf voor voldoende opgeladen batterijen om het apparaat tijdens de vlucht te kunnen gebruiken. Het is niet mogelijk om aan boord batterijen op te laden.
Je kunt het apparaat bedienen en weet te reageren op de meldingen; zo niet, dan dient je samen met een begeleider (van minimaal 16 jaar) te reizen die deze functies kan uitvoeren.
Je moet je melden aan de incheckbalie; de POC en documentatie moeten ter inspectie worden overlegd. De luchtvaartmaatschappij zoekt dan meteen voor je de meest geschikte stoel aan boord uit conform de veiligheidsvoorschriften.
Je dient een officiële medische verklaring van een onafhankelijk arts of specialist in het Nederlands en/of Engels te overleggen, waarin de volgende informatie wordt vermeld: o dat je gezond genoeg bent om te vliegen (Fit to Fly verklaring).
o dat de POC je voldoende zuurstof biedt in een drukcabine.
o de fasen van de vlucht worden aangeven waarin het gebruik van het apparaat medisch noodzakelijk is (keuze uit: taxiën, opstijgen, vliegen op kruishoogte, landen).
De door Transavia goedgekeurde modellen:
AirSep FreeStyle (Fed. Reg. Sep 12/06)
Airsep LifeStyle met een RTCA-sticker (SFAR No. 106, Aug 11/2005)
Airsep Focus
Delphi RS-00400
DeVilbiss Healthcare iGo
Inogen One (SFAR No. 106, Aug 11/2005)
Inogen One G2
Inogen G3
Invacare SOLO2
International Biophysics LifeChoice
Invacare XPO100
Invacare XP02
Oxlife Independence Oxygen Concentrator
Philips Simply Go
Respironics EverGo (Fed. Reg. Sep 12/06)
SeQual Technologies Eclipse (Fed. Reg. Sep 12/06)
Weinmann Ventilogic plus ventilator


Staat het merk van je POC hier niet tussen? Als je POC is goedgekeurd door de FAA (Federal Aviation Administration) dan mag deze ook mee aan boord. Let op! Je dient wel het bewijs van je goedgekeurde POC mee te nemen.

De lijst van KLM wijkt iets af van de goedgekeurde modellen van Transavia. Types zijn hier op aanvraag.

Luchtvaartmaatschappijen kunnen de elektriciteitsvoorziening aan boord niet garanderen. Daarom raden we u aan om voldoende opgeladen accu’s aan boord mee te nemen. Neem voldoende accu’s mee voor ten minste 150% van de verwachte maximale vluchtduur. Deze accu’s moeten onder de stoel worden opgeborgen. Reserveaccu’s zijn alleen toegestaan in de handbagage, nooit in je ruimbagage.

Zuurstoftanks die je tegelijk met jouw bagage incheckt, dienen altijd leeg te zijn en zonder druk.

Volle (eigen) zuurstofflessen aan boord voor gebruik op de bestemming

Er is een mogelijkheid om volle zuurstofflessen te vervoeren (als handbagage) voor gebruik op de bestemming (niet in de cabine). Hiervoor is samen met de firma Medidis een aantal afspraken gemaakt. Medidis controleert alle mee te nemen flessen en voorziet deze van een certificaat. Op dit certificaat staat onder andere vermeld aan welke voorwaarden een zuurstoffles moet voldoen, zoals verpakking, gewicht, maximum volume en maximum vuldruk. Het certificaat moet te allen tijde door de firma Medidis worden ingevuld (en worden voorzien van o.a. een stempel). Het cabinepersoneel/ de afhandelaar controleert de zuurstofflessen aan de hand van het certificaat. Je moet het certificaat altijd binnen handbereik hebben.

Overig

In welke landen kan ik gebruik maken van mijn Europeesche gehandicaptenparkeerkaart?
Kijk hiervoor op: www.disabledmotorists.eu.

Codes en algemene informatie luchthavens



WCHC

Passagier kan niet lopen en moet in en uit de vliegtuigstoel worden getild. Indien de passagier reist met begeleider, dan toevoegen WCHC escorted by’. Indien de passagier alleen reist, dan toevoegen ‘WCHC self-supporting’.

WCHR

Passagier kan traplopen, maar te voet geen lange afstanden afleggen

WCHS

Passagier kan noch te voet lange afstanden afleggen noch traplopen en kan daarom ook niet in een elektrisch wagentje stappen.

WCMP

In geval van een eigen handbediende rolstoel: als de passagier met de rolstoel naar of van de gate wil:

WCMP

gate/ramp delivery (dit is niet op alle stations mogelijk).

WCBD

Eigen rolstoel met droge cel-accu

MEDA

Medische voorzieningen (bijvoorbeeld verlengde beensteunen, zuurstof, ademhalingsapparatuur).

BLND

Passagier is blind (alleen ter informatie). Als MAAS wordt gevraagd moet ‘SSR MAAS’-identificatie bij de reservering worden gevoegd.

DEAF

Passagier is doof (alleen ter informatie). Als MAAS wordt gevraagd moet ‘SSR MAAS’-identificatie bij de reservering worden gevoegd.

DPNA

Passagier met een mentale stoornis die assistentie nodig heeft.

Schiphol

Telefoon: 0900 0141. Of kijk op de website: www.schiphol.nl.
Schiphol Travel Taxi (24-uurs taxi service):
Telefoon: 0900 8876

Airport Eelde Groningen

Telefoon: 050 308 0850. Of kijk op de website: www.groningenairport.nl.
Taxi Vrieswijk. Telefoon: 050 534 0000. Groundservice Groningen Airport (hulp bij inchecken en begeleiding): Telefoon: 050 309 5433.

 

Airport Eindhoven

Telefoon: 0900 9505. Of kijk op de website: www.eindhovenairport.nl.
Jansen taxi. Telefoon: 040-2838383
Hulp aan invaliden/minder validen op Eindhoven Airport: Telefoon: 0900 9505

Hulpverlening NS

Nederlandse Spoorwegen – Bureau Assistentieverlening Gehandicapten. Telefoon: 030-2357822 Assistentie dient minimaal 3 uur voor vertrek te worden aangevraagd. Of kijk op de website: www.ns.nl.

Jouw vraag niet beantwoord ?
Staat jouw vraag of antwoord er niet tussen, bekijk dan de andere informatie pagina's over:
Algemene informatie
Gehandicapten reizen
Privacy policy
Even voorstellen
Hoe werken wij
Vacatures
Verzekeringen
Vluchten
Reviews
ANVR & SGR
Download & Links
Veel gestelde vragen


Kom je er nog steeds niet uit, neem dan contact met ons via info@buitengewoonreizen.nl of bel ons +31 (0) 38 455 70 30 en we helpen je graag verder!